Phil Gonzalez, cinquè per l'esquerra, amb la resta d'igers convidats aquest cap de setmana per viure Tarraco Viva

Phil Gonzalez: “Instagram permet humanitzar l’artista”

El creador de la comunitat d'Instagramers ha estat aquest cap de setmana a Tarragona amb motiu de Tarraco Viva

Molta gent coneix Phillippe Gonzalez, nascut a França però resident a Espanya des de fa molts anys, per la seva faceta de gurú de la comunicació 2.0, especialment pel llançament de l’exitosa aplicació per a mòbils Canal Cocina. Però encara més gent el coneix per la seva faceta no professional, la de creador de la comunitats d’instagramers, un grup d’usuaris de la popular xarxa social fotogràfica Instagram distribuïts en diferents agrupacions locals, com @igerstgn. Precisament els igers tarragonins i Tarragona Turisme l’han convidat aquest cap de setmana a la ciutat amb motiu del Festival Tarraco Viva.

Quina és la causa de l’èxit d’Instagram?

D’una banda, Instagram ha democratitzat la fotografia. I des d’un punt de vista més filosòfic, crec que tots necessitem estar en contacte amb d’altra gent i Instagram és, en certa manera, un remei contra la soledat. Tots tenim dins nostre un artista frustrat que gràcies a Instagram s’ha pogut expressar i trobar-se amb altres persones amb sensibilitats afins. La fotografia comporta unes sensacions molt potents, més que en l’escriptura.

Els que escrivim no sé si estem molt d’acord amb aquesta última frase…

Com a periodista sabràs que una notícia acompanyada d’imatge té molta més repercussió. Està demostrat que les fotografies tenen un impacte molt important en el cervell. La imatge és internacional, és més creïble i més duradora que un text. Més que mai, una imatge val més que mil paraules.

Les últimes dades ja parlen d’un estancament del nombre d’usuaris de Twitter. Instagram és una xarxa social que perviurà en els propers anys?

Excepte als clubs de futbol, som menys fidels a tot. I quan trobem una altra forma de divertir-nos marxem. Hem estat a MySpace, vam marxar a Facebook i després molts vam anar a Instagram perquè és més humà. A Instagram encara li queda camí per recórrer, però segur que en el futur segurament sortiran coses noves.

El col·lectiu d’Instagramers va néixer a partir d’un decàleg de consells per tenir èxit en l’aplicació. Quins serien els consells principals en el moment actual?

Depèn del que es consideri tenir èxit. Si algú busca desenes de milers de seguidors, ara és molt complicat, perquè ja hi ha molta competència. Segurament cal ser algú famós o tenir la sort de ser recomanat per la pròpia aplicació per tenir un èxit immediat. Però si fas bé la teva feina, penges dues o tres fotos de qualitat cada dia, ofereixes alguna cosa diferent i respons totes les interaccions, de ben segur que obtindràs resultats.

Per què recomanaries que els usuaris s’agrupessin en comunitats com, per exemple, la d’@igerstgn?

A Instagram ens coneixem a través d’Internet, però en principi no tenim ni vincles ni amics comuns. Si no oficialitzàvem que una persona des de l’àmbit local tingués l’aval per fer-ho, ningú hagués volgut organitzar les trobades. Molts grups s’han organitzat perquè els agrada el vessant més social, d’altres han sorgit simplement perquè els agrada la seva localitat i alguns, fins i tot, perquè entenen Instagram com una eina potent des del punt de vista del màrqueting.

Diu la llegenda que Instagram et va tancar el primer compte d’Instagramers…

És certa. Al poc temps de crear el compte d’Instagramers els dirigents d’Instagram van tancar-lo amb l’argument que creava confusió perquè molta gent el considerava oficial. Les relacions amb l’empresa ara són bones i l’any passat em vaig trobar amb ells a la seu de San Francisco. Fins i tot alguna vegada he actuat de mitjancer amb l’empresa perquè gent com el Barça o Alejandro Sanz poguessin recuperar els seus usuaris originals.

Un debat clàssic: a Instagram només s’han de penjar fotos amb el telèfon mòbil o podem aprofitar fotos fetes amb càmera?

A Instagram pots pujar-hi el que vulguis! Fotos, pintures, dibuixos… És cert que a alguns puristes els agrada que es pengin fotos fetes només amb el mòbil i, de fet, a molts ens interessa el repte de captar bones imatges amb un eina teòricament inferior des del punt de vista tècnic. En qualsevol cas, com dic habitualment, Instagram és la xarxa del bon rotllo i tothom hi pot fer el que cregui convenient.

Phil Gonzalez

Una altra pregunta clàssica: en un primer moment des d’alguns sectors de la fotografia s’expressaven crítiques negatives envers Instagram. S’ha superat aquest debat?

Crec que sí. Molts usuaris no es consideren fotògrafs amb totes les lletres per l’únic fet de penjar fotos a Instagram. Ara, després de tres anys, el debat en bona part s’ha superat i, de fet, molts dels fotògrafs professionals ja tenen el seu perfil actiu. Com no estaran en la xarxa social fotogràfica per excel·lència?

De quina manera un fotògraf professional o un artista pot utilitzar Instagram? De què li pot servir estar a la xarxa i exposar-hi la seva obra?

El primer que cal fer és tenir un perfil clar, ben emplenat i amb l’enllaç a la pàgina web. Òbviament, també recomano penjar una mostra del treball del fotògraf. Alguns són escèptics perquè pensen que els pot perjudicar comercialment, però han d’estar tranquils perquè la qualitat de les imatges és mínima i difícilment algú altre en podrà treure benefici. I, d’altra banda, també recomano que el fotògraf vagi més enllà de la seva obra professional i que expliqui el seu dia a dia. Instagram permet humanitzar l’artista.

Actualment, les agències de turisme aposten molt per Instagram i per usuaris populars de la xarxa a l’hora de plantejar accions de promoció de les seves localitats. Creus que hi ha ha hagut un canvi en el consum turístic gràcies a dinàmiques com aquestes?

Sí. Veus un full promocional i, en general, té una difusió limitada. En canvi, veus les fotografies d’un amic teu que s’ho està passant bé i és més fàcil que et vinguin ganes d’anar al mateix lloc. Segons un estudi realitzat als Estats Units, els consumidors ens creiem en un 70 % les recomanacions d’un amic i només en un 30 % la publicitat tradicional.

Com valores la presència de les marques a Instagram?

Un altre estudi publicat fa un any deia que el 60 % de les 100 principals marques del món ja estaven a Instagram. I encara em semblen poques, perquè qualsevol departament de comunicació seriós recomanarà la presència en aquesta xarxa. No tinc cap dubte per afirmar que Instagram és la xarxa social més potent per a una empresa, més que Facebook, Twitter o Pinterest. Lligant-ho amb el que dèiem abans, és una eina especialment útil en l’àmbit turístic i, en aquest sentit, estic molt content de veure que ciutats com Tarragona ho han entès i fan bé la seva feina.

Jordi Suriñach

One thought:

  1. Retroenllaç: Descubriendo Tarragona y Tarraco Viva 2014 con igersTGN | Instagramers.com

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Articles relacionats