Representació de l'espectacle 'Carmina Canere' per part de Thaleia

“La gent ens veia com aquell grup que es disfressa de romans”

El grup de reconstrucció històrica Thaleia es prepara per a una nova edició de Tarraco Viva

Thaleia és un entitat tarragonina que des de fa deu anys es dedica a la reconstrucció històrica del món romà. Han actuat en diverses ciutats espanyoles i europees, però Tarraco Viva és sempre la seva cita cabdal. A les portes de l’inici d’una nova edició del festival ajuntem la responsable del grup, Mercè Tubilla, amb el seu director escènic, Josep M. Piñol. Tots dos conversen sobre els inicis del grup, els seus objectius i la preparació dels espectacles.

Mercè Tubilla: Jo venia de Nemesis, una empresa que també tenia un petit apartat de reconstrucció històrica i, quan vaig marxar d’allí, l’any 2002, vaig muntar un grup per intentar ensenyar el patrimoni de la ciutat d’una manera diferent.

Josep Maria Piñol: Jo també havia participat amb Nemesis en alguna ocasió i quan la Merche va posar en marxa Thaleia ens va proposar de col·laborar-hi. Si gires la vista enrere, t’adones que ja en fa deu anys, i no pensaves que podríem arribar on som ara!

MT: Érem un grup de deu joves, que ens ho volíem passar bé i que estàvem interessats per la història… i ara ja som 70 persones! Al principi érem amics i ara hi ha amics, companys i coneguts. És normal quan un grup es fa tan gran. Si algú vol formar part de Thaleia li demano que sigui responsable: que si hi ha assajos vingui, que si s’ha de fer feina de producció la gent la faci… Demanem implicació i la trobem.

JMP: I en el fons som gent a qui li agrada la història i Tarragona.

MT: I tot ha canviat molt, perquè quan vam començar a Tarraco Viva la gent ens veia com aquell grup que es disfressa de romans, i ara ja entén que som un grup de gent del món de la reconstrucció històrica, que és molt diferent.

JMP: Aquest rigor històric ha costat molt d’entendre, fins i tot de vegades dins del mateix grup. Tenim gent que ve del món del teatre, però sempre hem insistit en el fet que qüestions com el vestuari o l’actuació han d’estar al servei de la reconstrucció.

MT: En un grup de teatre fas obres teatrals i en el grup de reconstrucció recreem la vida quotidiana en època romana. Canviar aquest concepte costa, però crec que ho estem aconseguint.

Tarraco Viva

MT: Sempre dic que, per a mi, l’any comença el dia després que s’acabi Tarraco Viva. Jo dedico mentalment bona part del meu temps lliure a pensar en coses per al festival. Quan s’ha acabat una edició, l’endemà mateix ja començo a rumiar què podem fer l’any vinent.

JMP: La llàstima és que pel fet d’estar tan involucrats en els espectacles de Thaleia no tenim l’oportunitat de gaudir prou de la resta d’activitats. Hi ha tantes coses que vull veure i no puc! De la mateixa manera que Thaleia ha anat creixent, Tarraco Viva també.

Representació de l'espectacle 'Sequere me' per part de Thaleia

MT: Des del mes de març estem assajant al Circ. Al febrer vam començar amb la modista a treballar el nou vestuari. Pels volts de Nadal vam començar a planificar les necessitats d’atrezzo…. I ara portem quinze dies al màxim! Aquests dies tenim dues persones que s’encarreguen bàsicament de producció… En definitiva, que estem fins a les onze de la nit mirant què falta per fer.

JMP: A mesura que acabem la jornada laboral ens anem trobant al nostre local per començar la segona jornada. Cadascú hi posa el seu gra de sorra en la mesura de les seves possibilitats. I és que la gent ara per Tarraco Viva veurà un producte final, però darrere d’això hi ha molta feina que no es veu: des de rentar la roba fins a preparar els entrepans per a la gent que hi intervé.

MT: Molta feina, però aquest any no tinc nervis! Suposo que demà, una hora abans de començar, sortirà tot, però de moment estem tranquils. Enguany tinc molta il·lusió amb l’espectacle Lide. Història d’una prostituta.

JMP: Hem agafat el personatge d’una prostituta perquè expliqui la seva vida: no només la part del sexe, sinó les seves experiències. Aquest format ens permet aprofundir en aquesta qüestió.

MT: Fa dos anys vam fer la cloenda de Tarraco Viva i aleshores ja tenia al cap que volia fer alguna cosa diferent. Vam decidir parlar de prostitució, però des del rigor històric i amb respecte per les persones. Hem volgut no caure en la vulgaritat però mantenir un toc de morbo. L’any passat vam fer l’activitat Seqvere me, sobre la prostitució a l’antiga Roma. I enguany mantenim aquesta activitat i hi hem afegit la història de la Lide. A més, la feina del Josep Maria en la direcció escènica és molt important, perquè jo puc tenir molts coneixements i escriure un guió, però si això no es posa en pràctica correctament, no arriba a la gent.

JMP: Potser aquesta és la gràcia: tenir una bona base històrica i intentar transmetre-la d’una manera agradable. La història, si la fas arribar d’una manera molt planera, t’atrapa.

MT: Aquest és el nostre objectiu: arribar d’una manera molt propera i didàctica. Per exemple, en el tema de la prostitució, moltes coses no han canviat. Abans les noies eren esclaves, però avui en dia moltes noies encara ho són, en certa manera. Els temps són diferents, però en moltes coses les relacions personals no han canviat tant.

JMP: I en l’espectacle de Carmina Canere passa el mateix. És un espectacle per mostrar la música i la dansa d’aquella època, però intentem explicar perquè els romans introduïen la música o el ball en totes les facetes de la seva vida.

One thought:

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>