Un any més els museus d’arreu de Catalunya s’uneixen per obrir les seves portes en una jornada que pretén enllaçar patrimoni i ciutadania. La Nit dels Museus se celebra enguany el dissabte dia 19 de maig i Tarragona s’hi ha sumat amb la participació dels principals recintes de la ciutat. Com en anteriors ocasions, un tema vehicula les diferents activitats ofertes pels recintes. Aquest any, la jornada es dedica a la Comunicació.

I com era la comunicació publicitària a finals del segle XIX? A aquesta pregunta vol donar resposta el Museu d’Història de Tarragona (MHT) amb la seva aportació a la Nit dels Museus 2018. La Casa Castellarnau obrirà portes aquest dissabte de 17 a 24 h per mostrar una selecció de peces de la seva col·lecció que fan referència a aquest concepte de comunicació publicitària.

Concretament, a la planta noble de la Casa Castellarnau, s’hi podran veure un seguit de cromos que daten de la dècada dels vuitanta del s. XIX pertanyents a Manuel Bassas Puiggrós i que formen part de la col·lecció del Museu d’Història de Tarragona des de l’any 1966, així com també cromos de diferents temàtiques pertanyents als llegats de Carles Babot i Jordi Morant conservats a la Biblioteca Hemeroteca Municipal de Tarragona. La seva posada en escena pretén mostrar el paper fonamental de la impremta en l’esdevenir de la comunicació.

Els cromos van aparèixer al s. XIX i consistien en impressions seriades de petit format, en blanc i negre o color, que es compilaven per poder jugar o, senzillament, col·leccionar. Les imatges que mostraven eren variades: personalitats conegudes com músics o actors, llocs i paratges d’arreu, així com curiositats diverses. El seu format acostumava a presentar-se en sèries (per exemple, de monuments).

El seu públic no es limitava als infants, sinó que, de la mateixa manera que les estampetes religioses circulaven amb la intenció de transmetre idees, els cromos es van anar estenent i convertint en quelcom molt habitual entre tota la població. Proporcionaven entreteniment, però també aportaven coneixement: la imatge impresa comunicava com eren espais llunyans o quina fisonomia tenien personatges famosos de l’època.

Si bé és cert que, al principi, i atès el seu elevat cost, el joc amb cromos era un privilegi que no estava a l’abast de tothom, amb el temps es va anar popularitzant i arribant a tots els sectors de la població. Això va ser possible gràcies a l’abaratiment de costos de producció resultat de l’expansió industrial.

Conscients de la gran popularitat que tenien aquests petits transmissors d’informació, de seguida les marques comercials es van fixar en ells per a integrar-los a l’acte comercial com a eina publicitària. Així doncs, es comença a oferir a la clientela col·leccions de cromos amb la marca d’un establiment.

L’acte comunicatiu és present en els cromos per diferents motius: transmetien imatges, donaven a conèixer marques o idees i permetien la comunicació interpersonal a través del joc i l’intercanvi. Avui en dia, la tècnica ha canviat però la idea perdura fidel a l’original.

Text i imatge dels cromos: Museu d’Història de Tarragona
Descarregeu-vos els cromos i retalleu-los!